Results 1 to 8 of 8

Thread: Tanam Cili Api Cara Biasa

  1. #1
    Junior Member
    Join Date
    Aug 2009
    Location
    Kg Londah Gemas NSDK Malaysia
    Posts
    19
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts

    Default Tanam Cili Api Cara Biasa

    Menanam lada api bolih mendatangkan pendapatan munasabah untuk menambah pendapatan. Ada 2 pilihan pertama cara fertigasi kedua tanam dalam polibag atau atas tanah dgn cara biasa ( tak guna sistem fertigasi ) . Saya dah cuba kedua cara. Cara fertigasi gagal sbb konsultan saya tak pandai saya tanam 2000 - rugi RM 10K.

    Sebelumnya saya tanam dalam polibag dan atas tanah ada l.k 1500 pkk . Kutipan mingguan l.k 130 kg jual @ RM 10.00 / kg dapatlah l.k RM 5,000 sebulan. Sekarang hajat saya nak tanam 10,000 pokok .. setakat sini dah ada 2,500 pkk dah mula berbunga.

    Saya nak cerita pengalman saya sikit untuk bacaan bro bro semua..mungkin boleh bantu sapa yg nak tanam cili. Pertamanya guru saya kata tnam cili mmg mencabar keraana banyak musuh pembawa penyakit ..dia kata kalau tanm cili api mudah tak kan dapat jual RM 10 -12 /kg kerana ramai org tanam dan harga rurun..munasabah kan ?

  2. #2
    Junior Member
    Join Date
    Jan 2010
    Location
    gombak,kl
    Posts
    13
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts

    Default

    salam bro.

    bagi info byk-byk lg.
    i.e. tanah yg sesuai, baja, benih, kaedah etc.

    saya baru dok belajar tanam.
    dua tiga pokok saja. kat halaman.
    tu pun..byk kali tanam dah....hidup sat pas tu mati...
    tak merasa pun cilinya.
    tak reti nak jaga..air kurang mati..byk pun mati..
    fening...

  3. #3
    Junior Member
    Join Date
    Dec 2009
    Posts
    17
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts

    Default Tanam cili api cara biasa

    Pokok cili api ni kalau akak tanam selalu problem...mati lah...kadang tumbuh kulat kat batang...tak ingat pernah merasa ke idak buahnya....

    TAPI..... kalau pokok yg tumbuh sendiri...dek berak burung tu... menjadi sesaja....jenuh makan buahnya... tapi tu lar... tumbuhnya entah mana2 dan dia jer...celah pagar, bawah pokok, dalam pasu pokok bunga... kat tepi longkang ...

    terimakasih burung.... berak lah lagi benih cili banyak2....

  4. #4
    Junior Member
    Join Date
    Feb 2010
    Posts
    20
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts

    Default

    Quote Originally Posted by gemstani View Post
    Menanam lada api bolih mendatangkan pendapatan munasabah untuk menambah pendapatan. Ada 2 pilihan pertama cara fertigasi kedua tanam dalam polibag atau atas tanah dgn cara biasa ( tak guna sistem fertigasi ) . Saya dah cuba kedua cara. Cara fertigasi gagal sbb konsultan saya tak pandai saya tanam 2000 - rugi RM 10K.

    Sebelumnya saya tanam dalam polibag dan atas tanah ada l.k 1500 pkk . Kutipan mingguan l.k 130 kg jual @ RM 10.00 / kg dapatlah l.k RM 5,000 sebulan. Sekarang hajat saya nak tanam 10,000 pokok .. setakat sini dah ada 2,500 pkk dah mula berbunga.

    Saya nak cerita pengalman saya sikit untuk bacaan bro bro semua..mungkin boleh bantu sapa yg nak tanam cili. Pertamanya guru saya kata tnam cili mmg mencabar keraana banyak musuh pembawa penyakit ..dia kata kalau tanm cili api mudah tak kan dapat jual RM 10 -12 /kg kerana ramai org tanam dan harga rurun..munasabah kan ?
    menarik nie..harap dapat selalu update pengalaman kt sini untuk rujukan semua

  5. #5
    Junior Member
    Join Date
    Mar 2010
    Posts
    8
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts

    Default

    Salam semua, aku pun ada tanam cili padi. sekadar nak cuba2 sahaja. tapi aku tak menggunakan sebarang racun kimia dan baja kimia. lebih kepada pengkhusuan menggunakan air basuhan beras, air peramana ikan, peraman sayuran, peraman buah-buahan, peramana kulit telur dan peraman tulang. Alhamdulillah, pokok2 aku tu takde masalah. tumbuh segar dan tak timbul tak berkesempatan nak makan...

    yang paling penting sekali adalah air kena jaga supaya tidak terkena serangan kulat dan tidak menggunakan tahi ayam kerana ianya mengundang kehadiran hamama....

    kalau kena serang ngan afid, aku pakai air pati bawang putih dan pati serai... senang... semua bleh dapat kat dapur.... sapa2 nak share ngan aku... boleh ajer... kita share kat sini...

  6. #6
    Junior Member
    Join Date
    May 2010
    Location
    Kuala Lumpur
    Posts
    15
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts

    Default

    Quote Originally Posted by gemstani View Post
    Menanam lada api bolih mendatangkan pendapatan munasabah untuk menambah pendapatan. Ada 2 pilihan pertama cara fertigasi kedua tanam dalam polibag atau atas tanah dgn cara biasa ( tak guna sistem fertigasi ) . Saya dah cuba kedua cara. Cara fertigasi gagal sbb konsultan saya tak pandai saya tanam 2000 - rugi RM 10K.

    Sebelumnya saya tanam dalam polibag dan atas tanah ada l.k 1500 pkk . Kutipan mingguan l.k 130 kg jual @ RM 10.00 / kg dapatlah l.k RM 5,000 sebulan. Sekarang hajat saya nak tanam 10,000 pokok .. setakat sini dah ada 2,500 pkk dah mula berbunga.

    Saya nak cerita pengalman saya sikit untuk bacaan bro bro semua..mungkin boleh bantu sapa yg nak tanam cili. Pertamanya guru saya kata tnam cili mmg mencabar keraana banyak musuh pembawa penyakit ..dia kata kalau tanm cili api mudah tak kan dapat jual RM 10 -12 /kg kerana ramai org tanam dan harga rurun..munasabah kan ?
    Pertanian di Malaysia masih belum boleh dibanggakan. Tetapi memang ada usahawan pertanian yang berjaya dalam pertanian.

    Pertanian adalah kerjaya yang mencabar. Ini kerana kita berhadapan dengan benda yang hidup, iaitu tanaman, perikanan dan ternakan. Berhadapan dengan benda yang hidup ini, kita kena hadapi risiko berikut:

    >> kalau tanaman: risikonya penyakit, serangan ulat, tempoh hayat yang pendek dan kualiti benih

    >> kalau ternakan: risikonya penyakit, serangan virus, tempoh hayat yang pendek dan kualiti benih

    >> kalau perikanan: risikonya penyakit, virus, tempoh hayat yang pendek dan kualiti benih dan permakanan.

    Jadi kesemua aktiviti pertanian berhadapan dengan risiko di atas. Tapi, ia bukan penghalang usahawan Mengamalkan 'Amalan Pertanian Terbaik' (good agriculture practice) adalah strategi yang terbaik. Ilmu-ilmu ini boleh diperolehi daripada MARDI dan Jabatan Pertanian; dan mungkin juga daripada Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK)

  7. #7
    Junior Member CheDin's Avatar
    Join Date
    Jul 2010
    Location
    Seremban
    Posts
    25
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts

    Default

    Quote Originally Posted by gemstani View Post
    Menanam lada api bolih mendatangkan pendapatan munasabah untuk menambah pendapatan. Ada 2 pilihan pertama cara fertigasi kedua tanam dalam polibag atau atas tanah dgn cara biasa ( tak guna sistem fertigasi ) . Saya dah cuba kedua cara. Cara fertigasi gagal sbb konsultan saya tak pandai saya tanam 2000 - rugi RM 10K.

    Sebelumnya saya tanam dalam polibag dan atas tanah ada l.k 1500 pkk . Kutipan mingguan l.k 130 kg jual @ RM 10.00 / kg dapatlah l.k RM 5,000 sebulan. Sekarang hajat saya nak tanam 10,000 pokok .. setakat sini dah ada 2,500 pkk dah mula berbunga.

    Saya nak cerita pengalman saya sikit untuk bacaan bro bro semua..mungkin boleh bantu sapa yg nak tanam cili. Pertamanya guru saya kata tnam cili mmg mencabar keraana banyak musuh pembawa penyakit ..dia kata kalau tanm cili api mudah tak kan dapat jual RM 10 -12 /kg kerana ramai org tanam dan harga rurun..munasabah kan ?
    Boleh tak cerita sikit kenapa tananam secara fertigasi tu boleh gagal kalau dikatakan konsultan tu tak pandai. Kalau dia tu digelar konsultan, bagaimana pula dia tak pandai uruskan tananam kaedah fertigasi tu.

    Kaedah tananam konsep fertigasi ada dua sistem.... (i) mengunakan baja set A + B, dan (ii) mengunakan kaedah natural farming.

    Berkemugkinan sistem yang dipratikkan itu mengunakan baja set A+B sebab tak ramai yang mengamalkan konsep sistem (ii) tu. Untuk sistem (i) kita perlu ada ilmu chemistry set A tidak boleh di bancur dengan set B dalam keadaan pure state.

    Bagaimana pula dengan medium yang digunapakai itu dan kualiti air yang digunakan untuk bancuhan baja.

  8. #8
    Member
    Join Date
    May 2009
    Location
    johor
    Posts
    58
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts

    Default

    saya ada tanam cili padi tepi rumah tapi masalah utam ialah daun cili mudah kerinting dan buah menjadi terencat ada sesiapa boleh tolong atasi masalah kerinting?
    DAPATKAN PANDUAN MENULIS KERTASKERJA PINJAMAN BANK DI SINI MUDAH DAN TEPAT
    http://blogkertaskerja.blogspot.com

    IKLANKAN BISNES ANDA DI DIREKTORI USAHAWAN MELAYU
    http://direktoriusahawan.blogspot.com

Tags for this Thread

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •